اجرای کامل اسکلت بتنی

اجرای کامل  اسکلت بتنی یکی از تخصصی ترین و حیاتی ترین بخش های ساختمان سازی  به شمار می رود. کارفرمایان بایستی توجه فرمایند که این کار حتما بایستی توسط پرسنل با تجربه و فنی که حتی الامکان دوره های فنی و حرفه ای نیز گذرانده باشند صورت پذیرد.

کوچکترین کوتاهی و سهل انگاری در اجرای اسکلت و حتی یک اشتباه کوچک در آن می تواند باعث رخداد فاجعه ای جبران ناپذیر به خصوص در هنگام زلزله گردد. این امر مشخصا در مورد ساختمان های بلند بتنی حیاتی تر است. در واقع استادکارانی که در این زمینه مجرب هستند به دلیل کارکردن با مهندسین و گوش سپردن به تذکرات آنها، بخش هایی از آیین نامه طراحی و اجرای ساختمان های بتن مسلح را آموخته اند و در عمل پیاده سازی می نمایند.

به عنوان مثال آیین نامه تصریح می دارد که تمامی مصالح پس از ریخته شدن در خلاطه بایستی یک و نیم دقیقه مخلوط شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند که در صورت نابلد بودن استادکار و کارگران چنین امری مراعات نمی گردد. در مورد مواردی مانند نحوه ویبره زدن، چگونگی بتن ریزی و از همه مهمتر قطع بتن نیز استادکاران با تجربه می توانند بهتر و دقیق تر عمل نمایند.

در مورد ساختمان هایی که در آنها بتن در محل سازه ساخته می شود این اهمیت دو چندان است چون افراد با تجربه می توانند بتن مقاومتر و بهتری بسازند و از نظر رعایت نمودن نسبت مصالح در بتن مجرب تر هستند. لذا بایستی توجه شود که به هیچ عنوان به هیچ عنوان نبایستی برای چنین امر مهمی از کارگران سر فلکه و بدون تجربه استفاده نمود بلکه باید حتما کار به کاردان سپرده شود.

نکته دیگری که بایستی در اجرای اسکلت بتنی مورد نظر قرار گیرد دقت جانمایی و ابعادی آن است. اگر فرد ناوارد در اجرای این اسکلت مورد استفاده قرار گیرد ممکن است حتی در حد یکی دو سانت ستونها را غیر تراز اجرا نماید که خود می تواند به عملکرد فنی ساختمان ضربه زده و حتی در اجرای دیوارهای شاقول و تراز مشکل ایجاد نماید.

دقت در دیگر بخش های اجرای اسکلت بتنی مانند قالب بندی و آرماتوربندی نیز کاملا تخصصی است که نباید هرگز به افراد کم تجربه و دوره ندیده سپرده شود.

نظر

افزودن دیدگاه