معرفی استادکار پتینه کاری

پتینه کاری، ریشه‌ای قدیمی دارد که در دهه 1920 میلادی در مصر باستان روی کار آمد و اکنون به شغل و هنری حرفه ای تبدیل گشته است. تکنیک پتینه کاری هنری است که به اشیاء و سطوح مختلف مانند: دیوارها، ظاهری شبیه به عتیقه می‌دهد تا به نظر برسد آن شی‌ء یا سطح در اثر گذر زمانی طولانی به این شکل در آمده است.

به عبارت دیگر پتینه کاری، هنر کهنه کردن و ایجاد ظاهری قدیمی برای اجسام با بهره‌گیری از رنگ و متریال مخصوص می‌باشد. کهنه جلوه دادن لوازم جدید، از موارد پرطرفدار بین افرادی است که دکور آنتیک فضای خانه را به دکوراسیون مدرن ترجیح می‌دهند. در حرفه پتینه کاری، هنرمند با یافتن زیبایی در اشیاء و توجه به جزئیات، آن‌ها را تبدیل به یک اثر مسحورکننده می‌نماید.

پتینه کار کیست؟

هنر پتینه استفاده ای خلاقانه از رنگ ها و ترکیب رنگ هاست که به کار بعد و عمق می بخشد.القای حس برجستگی و فرورفتگی با دستان هنرمند پتینه کار امکان پذیر است.پتینه کاری و گچکاری و حتی کناف کاری هنر انسان های خلاق است که با آموزش و شناخت رنگ ها توانسته اند شکل و رنگ جدیدی را به وجود آورده و در عین مدرنیزه بودن،حس سنت و قدیمی بودن را به بیننده القا کنند.

این هنر علاوه بر این که پوشش دهنده سقف و دیوارهاست و می تواند نمای بهتری را ایجاد کند،از بین برنده ناصافی ها، موج ها و ترک های دیواری نیز می باشد.قابل اجرا بر روی اغلب سطوح است و با توجه به زیر ساخت می توان از آن برای پوشش دهی استفاده کرد.با داشتن این مهارت می توان انواع مختلفی از طرح های آجری، سنگی، چوبی،گرانیتی و صدها طرح را بر روی ظروف سفالگری ، مجسمه ها ، نقش برجسته ، چوب ، دیوار و … اجرا کرد.

پتینه کاری ساختمان

همانطور که گفته شد این هنر ، هنری اصیل و تخصصی است که اگر توسط فردی هنرمند و کاربلد و با طرح و مدل و رنگ های زیبا انجام شود میتواند نمایی شیک را ایجاد کند و طرفداران زیادی هم داشته باشد و حتی میتواند محیطی کاملا دلنشین ایجاد کند.

اجرای این هنر روی هر سطحی با هر جنسی مانند چوب و فلز و … قابل اجرا است و میتوانید برای سقف و ستون و دیوار و هرجایی که علاقه دارید و فکر میکنید روی زیبایی تاثیر میگذارد این کار را انجام دهید.

البته ما به شما توصیه میکنیم فقط در قسمت های خاص منزل خود از این خدمات استفاده کنید زیرا ممکن است شلوغی زیاد بعد از مدتی باعث اذیت و آزار شما شود.

از مزایا پتینه کاری روی دیوار و سقف ساختمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. پتینه نسبت به رنگ‌های روغن و گچی ماندگاری و دوام بیشتر بیشتری دارد
  2. تنوع مدل قابل‌توجهی نسبت به سایر رنگ‌ها و طرح‌ها کاغذدیواری دارد
  3. هزینه‌ مقرون‌به‌صرفه برای زیبایی محیطی و مرمت آن خرج می‌کنیم
  4. پتینه قابل‌اعمال بر روی تمام سطوح مختلف حتی سطوح منحنی می‌باشد
  5. قابل شست‌وشو (البته در پتینه آکریلیک باید توجه لازم به کار رود چراکه آب حلال رنگ آکریلیک می‌باشد)
  6. اجرا یا اعمال پتینه در کوتاه‌ترین زمان بر دیوارها و حتی سقف
  7. قابلیت خشک شدن سریع به همراه قابلیت پوشش ایرادات مختلف دیوار مانند ترک‌ها و پوسته‌شدن رنگ و گچ

 

ابزار های مورد نیاز برای پتینه کاری منازل

  1. تکه های پارچه و یا پلاستیک
  2. چسب نقاشی
  3.  برس و غلطک رنگ
  4. مخلوط گچ دیوار  یا بتونه
  5. ماده اولیه یا رنگ سفید
  6. سینی رنگ
  7. رنگ بافت دار و گچ دیوار رقیق

پتینه مدرن

نوع مدرن این هنر امروزه بسیار رایج شده است و هر روزه روش‌های جدیدی برای اجرای طرح‌های مختلفی از پتینه به کار گرفته می‌شوند. در پتینه کاری مدرن فرد خود را به رنگ یا طرح خاصی محدود نمی‌کند و از هر روش و موادی استفاده خواهد کرد تا بتواند جلای خاص مد نظر خود را روی سطح مورد ایجاد کنید. از نظر کاربرد‌ها نیز نوع مدرن این هنر طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و می‌توان آن را رو سطح مختلفی از چوب گرفته تا شیشه اجرا کرد.

انواع پتینه کاری مدرن شامل ویژگی های زیر می شود :

  • تلاش برای ایجاد نمای زیبا در محیط
  • داشتن دوام بالا
  • طراحی طرح های متنوع
  • اهمیت اجرا پتینه کاری روی سفال
  • اجرا پتینه کاری روی ستون ها

 

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه