استاد کار داربست بند فلزی ، قیمت داربست

استاد کار داربست بند فلزی ، قیمت داربست

داربستیک سازه موقت فلزی و یا چوبی است که برای حمایت از سازه اصلی مورد استفاده قرار می گیرد و برای دسترسی به نقاط دشوار به هنگام ساخت و تعمیر ساختمان ها و دیگر سازه ها به کار میرود.

در عین حال به عنوان بستر یا یک پایه برای کارگران در حین انجام کارهای ساختمانی عمل می‌کند.

با توجه به نوع کار ساخت و ساز انواع مختلفی از داربست ها استفاده می شود.

داربست باید به خوبی مونتاژ شود  و مستحکم باشد ، تا از کارگران و دیگر مصالح ساختمانی که بر روی آن قرارمیگیرند ، حمایت کنند.

داربستها که از میله های فلزی و چوبی ساخته می شوند گاه به عنوان تکیه گاه برای بخشی از دیگر سازه ها هم استفاده می‌شود. ساخت داربست ها مهارت ویژه ای نیاز دارد. زیرا در صورت فرو ریختن یک داربست خطر تلفات جانی بسیار زیاد به وجود می آید.

 

 

شرح داربست فلزی

به طور کلی تا هنگامی که کارگر بر روی زمین ایستاده از توانایی انجام کار در یک ارتفاع محدود را دارد. ولی برای ایجاد قابلیت کار ، در ارتفاع- تجهیزات خاصی مورد نیاز است. حال هر چه این ارتفاع بیشتر باشد وسیله مورد نظر نیز بلندتر خواهد بود. به دلیل گسترش روزافزون ساخت و ساز ساختمان های بلند انسان به فکر استفاده از وسیله های سبک و راحت افتاد است.

برای این منظور نکاتی را مانند ایمنی و سرعت کار را قابل توجه قرار داده است. داربست ها انواع گوناگونی دارند مانند داربست چوبی ، داربست فلزی ، داربست های معلق ، داربست پایه دار ، که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارا می باشند.

در واقع داربست ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. مثل: ستون داربست ، لوله های سرتاسری افقی ، لوله های زیر تختی ، شمع مایل ، لوله های مهار ، قید دیوار درگاهی ، قید ، دستک های افقی داربست ، میله شکافدار اتصال ، پایه مهار، اتصالات جهت پل زیر سقف ، بست های میله داربست و صحفه پله ، پل ، بست راست گوشه ، بسته لوله زیر تخته ای ، بست گردان ، بست بوشی ، بست خاردار . مهار انتهایی ، صفحه زیر ستون ، پایه قابل تنظیم و توپی های پلاستیکی می باشد.

همچنین داربست ها انواع مختلفی دارند مثل داربست مثلثی ، داربست چکشی ستاره و داربست چکشی کاسه ای میباشد.

یکی از ویژگی های داربست خوب داشتن فاصله مناسب با بدنه است که معمولا ۳۰ سانتی متر است و در بعضی مواقع نیز به دستور معمار و مهندسین مربوط نسبت به نوع انجام کار در روی بدنه فاصله ها کم یا زیاد میشوند. بنابراین اجرای داربست امری بسیار مهم بوده و باید توسط افراد با تجربه صورت گیرد. اکثر نکاتی که می بایست در مورد داربست رعایت شوند، مربوط به دو مورد پایداری و ایمنی هستند. و همچنین با استفاده از سایت تهران میتوانید در مورد داربست های فلزی اطلاعات لازم را بدست بیاورید.

داربست فلزی چیست؟

داربست فلزیهمانطور که از نامش مشخص است، سازه‎ای است که از فلز ساخته می‎شود. این داربست‎ها بسته به مکانی که قرار است از آن استفاده شود؛ به دو دسته داربست فلزی بلند و داربست فلزی کوتاه تقسیم می‎شود. یعنی درواقع برخی از آنها برای استفاده از ساختمان‎های بلند استفاده می شود و برخی دیگر در ساختمان‎هایی با ارتفاع کمتر کاربرد دارد.

امروزه داربست فلزی یک امر عادی است. داربست لوله از دهه 1950 استاندارد صنعت بوده است. سبک است و قدرت را به خطر نمی اندازد.

بدون نیاز به مهره و پیچ ، جمع آوری داربست سریع و آسان انجام می شود. فلزات مورد استفاده برای داربست به طور معمول فولاد یا آلومینیوم هستند.

داربست فلزی از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. در عین حال دارای مقدار مشخصی از کشش است که به جلوگیری از ترک کمک می کند. فولاد می تواند بارهای بسیار سنگین را تحمل کند و کارگران می توانند از آن برای حمل وسایل و تجهیزات سنگین استفاده کنند. برای سازه های بلند ، فولاد یک ضرورت است زیرا وزن داربست خود به مقاومت ساختاری احتیاج دارد که فقط فولاد می تواند تأمین کند.

با استفاده از داربست فلزی ، کارگران می توانند با خیال راحت به مکان های دور دسترسی داشته باشند. با ترکیب مهاربند مورب ، می توان ساختارهایی با ثبات زیاد ایجاد کرد.

اجاره داربست

در ساختمان های با ارتفاع کم و در قسمت های داخلی، از داربست های کوتاه و با وزن پایین استفاده می شود. معمولا در این موارد دو عدد بشکه و یک یا دو تخته زیر پا قرار داده می شود. این کار اصولی و ایمن محسوب نمیشود بخصوص هنگامی که از بشکه به صورت خوابیده استفاده شود زیرا چرخش اتفاقی بشکه، احتمال سقوط ناگهانی کارگر را به دنبال خواهد داشت. با دو عدد نردبان دوطرفه و تخته زیرپایی، داربستی موقت برای کارهای سبک می سازند. قرار دادن ظرف ملات، مصالح سنگین مانند آجر، بلوک، … بر روی این داربست مجاز نمی باشد.

حداکثر ارتفاع مجاز و قانونی این گونه داربست ها ۳ متر خواهد بود. تعمیرکاران و نقاشان این امکان را دارا می باشند که برای کارهای موضعی، از داربست های چهارپایه ای فلزی چرخدار ( سکوی کار متحرک ) استفاده نمایند .

داربست های بلند فلزی

این داربست ها را با لوله های فولادی به قطر ۵ سانتیمتر با حداقل ضخامت ۴ میلیمتر و بست ها مربوط مونتاژ می نمایند. با وصل کردن لوله ها به یکدیگر به وسیله بست ها در زمانی بسیار اندک می توان داربستی ثابت و قدرتمند و محکم به وجود آورد و از آن برای کار در ارتفاع استفاده نمود. برای جلوگیری از واژگون شدن؛ باید داربست را به طریق مناسبی به دیوارهای ساختمان مهار کرد. حداکثر فاصله دو مهار ۶ متر میباشد .

بست لوله های افقی : این بست دو لوله افقی را تحت زاویه ۹۰ درجه به یکدیگر وصل مینماید .

میله شکافدار اتصال  : برای طویل کردن دو لوله داربست به کار گرفته خواهد شد .

پایه قابل تنظیم : به جداره ی داخلی پایین لوله اتصال یافته و به وسیله آن ارتفاع پایه داربست تنظیم می گردد .

صفحه زیرستون : صفحه مربع شکل پایه داری است که برای توزیع بار از قسمت تحتانی ستون بر روی تکیه گاه مورد استفاده واقع خواهد شد .

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه