استادکار ، تخریب کاری ساختمان

تخریب کاری ساختمان

استادکار، تخریب ساختمان ساختمان در بسیاری از موارد اولین قدم در اجرای یک پروژه ساختمانی است.

کارفرمایان برای اصلاح نقشه و تغییر دکوراسیون دست به تخریب ساختمان میزنند.

تخریب ساختمان به طور کلی شامل تخریب دیوار ، تخریب سقف و تخریب کف میشود. همچنین در برخی موارد شامل تخریب کلی ساختمان به منظور ساخت ساختمان جدید است.

ذکر این نکته الزامی است که هرگونه تخریب ساختمان به منظور اصلاح نقشه طراحی داخلی نیازمند مجوزهای لازم از شهرداری منطقه است.

عمدتاً برای نوسازی ساختمان های قدیمی و یا بازسازی ساختمان نیاز به تخریب ساختمان به طور کلی و یا جزئی است.

 

هدف تخریب ساختمان چیست ؟

هدف از تخریب ساختمان برداشتن قسمت هایی از سازه است که نیاز به بهسازی دارند. توجه به اصول ایمنی حین تخریب مهمترین عاملی هست که هم کارفرما و هم پیمانکار باید به آن دقت کنند.

در صورتی که اصول ایمنی حین تخریب ساختمان در نظر گرفته نشود جدا از خسارت های مالی ممکن است تخریب ساختمان منجر به خسارت های جانی شود که قطعاً جبران پذیر نیست و پای کارفرما و پیمانکار را به مراجع قضایی باز خواهد کرد.

متأسفانه بسیاری از کارفرمایان بوده اند که به دلیل کاهش هزینه ها از افراد غیر متخصص و یا اصطلاحاً کارگر میدانی استفاده کرده اند و امروز به دلیل خسارت های جانی مجبور به پرداخت دیه های سنگین شده اند.

رعایت اصول ایمنی و همچنین نحوه تخریب ساختمان حتی برای تخریب یک دیوار ساده و یا حتی تخریب شومینه نیازمند دانش مهندسی است و در صورتی که این دانش وجود نداشته باشد ایجاد خسارت تقریباً قطعی است.

باید در نظر داشت که استفاده از یک مهندس باتجربه و آشنا به زیر و بم ساختمان در تخریب ساختمان اصل اول در کاهش هزینه های بعدی است.

رعایت نکات ایمنی در تخریب ساختمان مهمترین بخش کار را تشکیل میدهد.همچنین استفاده از استادکاران ماهر تخریب ساختمان و کارگران باتجربه و آموزش دیده میتواند از بروز حوادث خطرناک جلوگیری کند.

به عنوان یک توصیه همواره استفاده از شرکت های پیمانکاری معتبر و مهندسی از بروز حوادثی جبران ناپذیر جانی و مالی جلوگیری میکند.

همچنین نظارت یک مهندس آشنا به زیر و بم ساختمان و با تجربه میتواند خیال کارفرما را از اجرای صحیح و بی دردسر تخریب ساختمان راحت کند.

تخریب چیست؟

هر اقدامی که مستلزم جدا کردن مصالح از ساختمان به منظور حذف، نوسازی، تعمیر، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از بنا باشد، تـخریب نامیده می شود.

در زمینه ساختار فیزیکی، تـخریب ساختمان شامل تـخریب انتخابی اجزای ساختمان به ویژه برای بازیافت استفاده می شود و مدیریت مواد دفعی است.

این مورد با تـخریبی که در آن یک محل خاص با شدیدترین روش‌ها به طور کلی از ساختمان‌ها پاکسازی می شود، متفاوت است.

تـخریب به عنوان ساخت معکوس خوانده می‌شود. فرآیند تـخریب ساختمان‌ها، به عنوان یک فعالیت قدیمی مطرح است که با حوزه علمی در حال توسعه روش پایدار و سبز ساختمان ارتباط دارد.

ساختمان‌ها همانند هرچیز دیگر چرخه حیاتی دارند. تـخریب ساختمان بر استفاده از مواد به‌کار رفته در ساخت ساختمان در شرایطی مربوط است که دیگر نمی‌توان از ساختمان استفاده کرد.

 

بیشتر بدانیم : آیا دوست دارید به تخریب کار ساختمان دسترسی داشته باشید ؟

مراحل تخریب ساختمان

1- گرفتن پروانه ساخت از شهرداری و همچنین اخذ تأییدیه های مربوط
2- ایجاد محوطه کارگاهی ایمن برای عابران مطابق با مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان
3- هماهنگی و اخذ تأییدیه از اداره گاز ، اداره آب و فاضلاب و اداره برق برای قطع انشعاب پیش از تخریب
4- تخلیه کامل وسایل داخل ساختمان مانند کابینت آشپزخانه ، کولر گازی ، چراغ ها و خلاصه هر چیز که قابلیت استفاده مجدد و یا فروش به صورت دست دوم دارد.
5- جداسازی چهارچوب در و پنجره و همچنین درآوردن شیشه پنجره و خارج سازی آن از محوطه کارگاه
6- بیرون کشیدن سیم های ساختمان و خارج سازی لوله های گاز و آب و هر آنچه که قابلیت فروش به صورت ضایعات دارد
7- تشخیص سیستم سازه ای ساختمان توسط کارشناس و تعیین روش تخریب ساختمان. در ایران سه نوع سیستم سازه ای داریم :

1- ساختمان بنایی با دیوار باربر

2- ساختمان با اسکلت فلزی

3- ساختمان با اسکلت بتنی در زیر روش تخریب هرکدام مشخص شده است:

الف – ساختمان بنایی با دیوار باربر : در این نوع سیستم سازه ای ابتدا سقف ساختمان از بالاترین طبقه شروع به تخریب میشود سپس نوبت دیوارها خواهد بود. همچنین در حین تخریب باید حتماً از شمع استفاده شود.
ب – ساختمان با اسکلت فلزی : در این نوع سیستم سازه ای با توجه به نوع سقف که طاق ضربی باشد و یا تیرچه بلوک ابتدا دیوارها تخریب میشود و سپس از بالاترین طبقه شروع به تخریب میکنیم. فقط باید توجه داشت که تیرآهن را تا حد امکان سالم درآورد زیرا بعداً به عنوان سازه نگهبان از آن استفاده کنیم و یا به صورت ضایعات بفروشید. برای سالم در آوردن تیرآهن ها بهتر است از دستگاه هوا برش استفاده کنیم.
ج – ساختمان با اسکلت بتنی : در این نوع سیستم سازه ای هم مشابه ساختمان با اسکلت فلزی ابتدا دیوارها را تخریب می‌کنیم و سپس سقف طبقات از بالاترین طبقه شروع به تخریب میشود. برای تخریب ایمن تر بهتر است از چکش هیلتی استفاده شود.

8- پر کردن چاه فاضلاب با استفاده از شفته آهکی. توجه داشته باشید که پر کردن چاه با نخاله ساختمانی کار بسیار اشتباهی است و ممکن است منجر به نشست ساختمان در آینده شود.
9- در ساختمان های با دیوار آجری تا جایی که که امکان دارد آجرها سالم دربیایند زیرا بعداً قابل استفاده هستند و در صورتی که به صورت نخاله ساختمانی دور بریزید بعداً مجبور خواهید شد همان آجر را بخرید.
10- تخلیه نخاله کارگاه ساختمانی به تناوب به صورتی که از انباشته شدن آن و ایجاد مزاحمت برای همسایه ها جلوگیری شود. در غیر اینصورت همسایه ها حق شکایت دارند و امکان دارد که از ادامه عملیات جلوگیری شود.

 

ثبت نام استادکار اینجا

 

انواع روش‌های تخریب بتن:

تخریب بتن با کمک دستگاه های پنوماتیکی یا هیدرولیکی

تـخریب پیاده روها، جاده ها، فنداسیون یا عرشه پل ها معمولا با ماشین آلات تخریبی انجام می شود.

استفاده از دستگاه های پنوماتیکی یا هیدرولیکی مانند بیل مکانیکی می تواند باعث افزایش قدرت تـخریب شود. اندازه چکش دستگاه تـخریب و میزان میلگردهای استفاده شده در بتن در میزان تـخریب بتن تاثیرگذار است.

فواید استفاده از دستگاه های پنوماتیکی در تخریب بتن شامل موارد زیر است:

  • قابلیت مانور و دسترسی آسان
  • قابلیت کنترل از راه دور
  • قابلیت استفاده برای تخریب در زیر آب
  • برخی محدودیت های این روش شامل تولید صدا، گرد و غبار و لرزش می شود.

تخریب بتن تحت فشار

تـخریب کردن بتن های ساختمان با استفاده از ماشین آلات سنگین باعث ایجاد سر و صدای زیاد می شود.

اگر می خواهید تـخریب بتن بدون آلودگی و گرد و غبار و کم سروصدا انجام شود، بهترین گزینه استفاده از روش تحت فشار مکانیکی و روش شیمیایی است.

تـخریب بتن با فشار مکانیکی: با دستگاه های کرگیری و دیگر دستگاه های مکانیکی دیوار بتن را برش می دهند. در این روش سوارخ هایی را ایجاد می کنند که سر و صدای اولیه را ایجاد می کند، سپس با استفاده از ماشین آلات سنگین دیوارها برداشته می شود.

از مزایای روش تخریب در فشار مکانیکی این موارد است:

  • ارزان، سر و صدای کم، بدون ایجاد لرزش
  • ایجاد سوراخ های اولیه مقداری صدا و لرزش تولید می کند.
  • استفاده از دستگاه های کرگیری سر الماسی صدا و لرزش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد؛ ولی قیمت تمام شده آن گران تر می شود.
  • کنترل جهت حرکت ترک ها و تـخریب بتن می تواند با دشواری همراه باشد.
  • امکان برخورد با میلگردهای تسلیح هنگام کار با دستگاه تـخریب وجود دارد.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه