استادکار نقاش ،طرز تهیه بتونه دیوار

بارها دیده‌ایم که برخی افراد دیوارهای خانه خود را رنگ می‌کنند اما پس از اتمام کار نقاشی، دیوار مواج دیده می‌شود. گاهی هم رنگ صاف و یکدست در نمی‌آید و نتیجه زحمات، آن چیزی نیست که باید باشد. باید بدانید نقاشی هم مثل سایر حرفه‌های دیگر، فوت و فن‌هایی دارد که اگر از آن بی‌اطلاع باشیم، نتیجه را خراب خواهد شد. یکی از این فوت و فن‌ها، بهره‌گیری از بتونه دیوار است. اگر این کار به نحو احسن انجام شود، پس از رنگ‌کاری، دیگر نه ترکی روی دیوار دیده خواهد شد و نه موجی. یعنی یک دیوار صاف و تمیز روبروی خود خواهید دید.

اما پیش از شروع این کار، داشتن دانش کافی درباره بتونه دیوار و نحوه اجرای بتونه‌کاری روی سطح دیوار، ضروری است. در این مقاله طرز تهیه انواع بتونه دیوار مانند بتونه روغنی، پلاستیک و آکریلیک و همچنین بتونه دیوار گچی و بتونه دیوار سیمانی را آموزش خواهیم داد. در ضمن بهترین روش ساخت بتونه دیوار را هم توضیح می‌دهیم. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

بتونه چیست و بتونه‌کاری به چه منظور انجام می‌شود؟

بتونه، یک ماده خمیری شکل و یک پرکننده سلولزی چندمنظوره است و اغلب هم رنگ قهوه‌ای روشن یا سفید دارد. این ماده در نقاشی ساختمان، برای پوشاندن ترک‌خوردگی دیوار و آسیب‌هایی که بر اثر نم و رطوبت به دیوار وارد شده‌اند، به کار می‌رود. همچنین از بتونه دیوار برای پر کردن خراش‌ها و سوراخ‌ها (مانند جای میخ و پیچ) بهره گرفته می‌شود. بتونه دیوار را می‌توان با ترکیب پودر مل با روغن یا آب ساخت.

بتونه‌کاری روی دیوار، یکی از مراحل اصلی برای رنگ‌آمیزی دیوارها و آماده‌سازی سطح برای جذب بهتر رنگ است. به‌طور کلی نقاشان حرفه‌ای قبل از رنگ‌آمیزی دیوار، روی آن دو لایه بتونه می‌کشند. لایه اول عیوب را پر کرده و لایه دوم هم تضمین می‌کند که سطح دیوار به‌طور کامل پوشش داده می‌شود و همه نقاط دیوار با هم، هم‌سطح هستند.

مزایای بتونه‌کاری دیوار

  • بتونه دیوار آماده، بتونه دیوار گچی و بتونه دیوار سیمانی، ظاهر صاف‌تری به دیوار می‌دهند.
  • این ماده به‌طور مؤثری دیوار را ضدآب می‌کند و مانع از نفوذ رطوبت به دیوار می‌شود.
  • بتونه دیوار (مخصوصا بتونه روغنی) می‌تواند طول عمر انواع رنگ‌ها را افزایش دهد.
  • بهره‌گیری از بتونه، استحکام دیوار را بهبود می‌بخشد.
  • بتونه‌کاری روشی مقرون‌به‌صرفه برای کاهش مصرف رنگ روی دیوارهاست.
  • بتونه دیوار پوسته پوسته نمی‌شود و به راحتی آسیب نمی‌بیند.
  • این ماده، ظاهر واقعی رنگ را با ارائه یک پوشش براق، صاف و چشمگیر، بهتر نشان می‌دهد.

بهترین روش ساخت بتونه دیوار چیست؟

اگر خودتان مایل به نقاشی دیوارهای منزل هستید، لازم است بدانید که بتونه در انواع مختلفی وجود دارد و بهترین روش ساخت بتونه دیوار هم برای هر نوع بتونه متفاوت است. انواع بتونه دیوار و روش ساختشان عبارتند از:

  • بتونه روغنی

از بتونه روغنی برای دیوارهایی استفاده می‌شود که قرار است با رنگ روغنی نقاشی شوند. مواد لازم برای ساخت بتونه روغنی عبارتند از:

  • رنگ روغنی براق به رنگ دلخواه
  • پودر بتونه (مل)
  • روغن بتونه
  • تینر
  • آب

روش ساخت بتونه روغنی به‌ این‌ ترتیب است که در یک سطل مقداری رنگ روغنی براق می‌ریزیم. سپس پودر مل و روغن بتونه را به آن اضافه می‌کنیم. این مواد را با کاردک مخلوط کرده و کمی تینر به آن می‌افزاییم. برای آن‌که بتونه روغنی سفت و چسبنده باشد، لازم است مقداری آب سرد به آن اضافه شود. اما اگر می‌خواهید بتونه روغنی حالت روان داشته باشد، روغن بیشتری به بتونه اضافه کنید.

این نوع بتونه برای دیوارهایی به ‌کار برده می‌شود که رنگ پلاستیکی دارند. روش ساخت آن به‌ این‌ ترتیب است که مقداری از رنگ پلاستیک را با پودر بتونه مخلوط می‌کنیم تا یک خمیر به دست آید. چسبندگی خمیر باید به حدی باشد که درزها و فرورفتگی‌های دیوار را به‌خوبی بپوشاند. اگر چسبندگی بتونه مناسب نیست، می‌توانید کمی چسب چوب به آن اضافه کنید.

از انواع بتونه دیوار، می‌توان به بتونه اکریلیک هم اشاره کرد که یک نوع بتونه بر پایه آب است. از این بتونه تنها در فضاهای داخلی استفاده می‌شود. بتونه اکریلیک از چسبندگی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بهره‌گیری از آن هم باعث می‌گردد رنگی که بر روی آن زده می‌شود، دوام بیشتری داشته باشد. این نوع بتونه در زمان کوتاه‌تری (حدود ۴ تا ۶ ساعت) خشک می‌شود. طرز تهیه بتونه اکریلیک ساده بوده و فقط کافیست رنگ اكريليك را به مقداري مل اضافه کنید تا بتونه سفت شود. برای اطمینان بیشتر، می‌توان بتونه اکریلیک را به صورت آماده از بازار خریداری نمود.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه