وظایف تکنسین برق ساختمان چیست؟

وظایف تکنسین برق ساختمان چیست؟

تکنسین برق یکی از مشاغلی است که کار آن انجام دادن سیم کشی برق ساختمان ها، صنایع مختلف، شرکت ها و ادارات و غیره می باشد. علاوه بر آن سیم کشی ماشین ها و تجهیزات صنعتی از دیگر وظایفی است که یک تکنسین برق بر عهده دارد.گرایش

های مختلفی برای تکنسین های برق وجود دارد و می توانند در حوزه های مختلفی مشغول به کار گردند. برق عمومی و برق صنعتی حوزه هایی هستند که یک تکنسین برق می تواند یکی از آنها را انتخاب کرده و در آن فعالیت نماید. تکنسین برق صنعتی

موظف است سیم کشی کارخانه و صنایع را انجام داده و تکنسین برق ساختمان همانطور که از نامش پیداست امور برق کشی مربوط به ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری را بر عهده دارد. در ادامه به مباحثی در رابطه با شرح وظایف تکنسین برق

ساختمان و بازار کار برق صنعتی پرداخته شده است.

چرا به تکنسین برق ساختمان نیاز داریم؟

برق کشی ساختمان یکی از مراحل مهم در ساخت آن می باشد که انجام آن امری بسیار تخصصی بوده و نیاز به مهارت و تجربه بسیار بالایی می باشد.

در واقع می توان گفت در صورتی که برق کشی توسط فردی که اطلاعات کافی در رابطه با این رشته ندارد انجام گیرد، خطرات بسیاری خود فرد و ساکنین آن را تهدید خواهد کرد.

برقکار ساختمان فردی است که در این گونه مواقع به او نیاز پیدا می شود و باید برای سیم کشی و برق کشی ساختمان به وی مراجعه کرد؛ به این افراد تکنسین برق ساختمان گفته می شود.

بازار کار حرفه ای تکنسین برق ساختمان چگونه است؟

با توجه به این که هر ساختمانی که ساخته می شود نیاز به برق کشی خواهد داشت می توان گفت که بازار کار برقکاران ساختمان مناسب بوده و از درآمد بالایی برخوردارند.

البته میزان درآمد این افراد با توجه به میزان کاری که انجام می دهند بسیار کم می باشد اما با توجه به تعداد زیاد پروژه هایی که می توانند تقبل کنند این کمبود حقوق جبران شده و درآمد کلی آنها زیاد می گردد.

مسلما هر چقدر که میزان ساخت و ساز در کشور بیشتر گردد بازار کار تکنسین های برق نیز پر رونق تر می شود و می توانند به انجام پروژه های بیشتری از ساختمان های یک طبقه تا آپارتمان ها و برج های مختلف بپردازند.

مشاغل مربوط به تکنسین برق ساختمان

تکنسین های برق ساختمان علاوه بر سیم کشی ساختمان قادر به انجام موارد دیگری نیز می باشند و می توانند با شرکت در دوره هایی که برای این موارد برگزار می گردد شرکت کرده و مهارت های خود را ارتقا بخشند.

مشاغل مختلفی در ارتباط با شغل تکنسین برق می باشد که از جمله این موارد می توان به نصب و تعمیرات سیستم های امنیتی مانند دوربین های بسته و دزدگیرهای ساختمان اشاره کرد.

نصب آیفون های صوتی و تصویری، انجام نورپردازی داخلی و نمای خارجی ساختمان، نصب سیستم های اعلام حریق و غیره از جمله مواردی است که یک تکنسین برق ساختمان قادر به انجام آنها می باشد.

برخی از برقکاران ساختمان اقدام به راه اندازی مغازه ای جهت فروش تجهیزات الکتریکی نیز می نمایند که این کار نیز می تواند برای آنها درآمدزایی ایجاد کند.

تکنسین برق ساختمان چه وظایفی بر عهده دارد؟

در ابتدا نیاز است تا به وظایفی که یک تکنسین برق بر عهده دارد پرداخته شود و پس از آن به صورت مجزا به وظایف تکنسین برق ساختمان بپردازیم.

افرادی که در دوره های آموزشی تکنسین برق شرکت کرده اند و یا دارای تحصیلات در این رشته می باشند قادر به انجام پروژه های ساختمانی و صنعتی مختلف می باشند. از جمله وظایف کلی یک تکنسین برق می توان به نصب کردن، کنترل کردن و تست

کردن تجهیزات مختلف صنعتی و اطمینان حاصل کردن از نحوه عملکرد درست این تجهیزات و سیم کشی ساختمان اشاره کرد.

در واقع یک تکنسین برق می تواند انواع سیستم های روشنایی را طراحی و نصب کرده و سیستم های الکتریکی را نظارت و کنترل نموده و به نصب و سیم کشی مدارهای الکتریکی در سیستم های دزدگیر و دوربین های مدار بسته بپردازد.

علاوه بر آن نصب و سیم کشی تجهیزات حفاظتی و سیستم های اعلام حریق سیم کشی تابلوهای برق صنعتی، راه اندازی موتورهای الکتریکی و غیره در درسته وظایف تکنسین های برق قرار می گیرد.

چگونه می توان یک تکنسین برق ساختمان حرفه ای شد؟

در صورتی که علاقمند به کارهای فنی می باشید و در این امور دارای مهارت نیز می باشید می توانید شغل تکنسین برق ساختمان را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب نموده و آموزش های لازم را در رابطه با آن ببینید.

برای این که به یک تکنسین برق حرفه ای تبدیل شد نیاز است تا مهارت های عملی خود را تقویت کرده و توانایی کار با نقشه های فنی و طرح ها ساختمانی را داشته باشید.

توانایی انجام کار در ارتفاع و شرایط آب و هوایی مختلف و داشتن روحیه تیمی از رموز موفقیت در این شغل می باشد. علاوه بر آن برای حرفه ای شدن در این شغل نیاز به داشتن اطلاعات کافی از اصول و استانداردهای ایمنی و توان بدنی مناسب می باشد.

اما برای ورود به این شغل در ابتدا چه کاری باید انجام داد؟ در هنرستان و شاخه کار و دانش رشته ای به نام تکنسین برق ساختمان وجود دارد که می توان با انتخاب این رشته مسیر شغلی خود را به این سمت سوق داد و با کسب مهارت های لازم وارد این

شغل گردید.

علاوه بر آن انجام تحصیلات در رشته مهندسی برق در دانشگاه می تواند شما را تبدیل به یک مهندس برق کرده که می تواند به انجام پروژه های مختلف ساختمانی و صنعتی با برخورداری از علم و مهارت کافی انجام دهد.

علاوه بر موارد گفته شده دوره های آموزشی مختلفی وجود دارند که در آموزشگاه های مختلف ارائه شده و به ارائه مدرک درجه 1 و درجه 2 برق ساختمان می پردازند. این دوره ها بسیار مفید بوده و می توانند فرد را تبدیل به یک تکنسین برق ساختمان در

زمانی کوتاه تبدیل نمایند.

نکات مورد توجه در هنگام برق کشی ساختمان

با توجه به این که تکنسین های برق ساختمان به صورت مستقیم با برق سر و کار داشته و در صورت عدم رعایت اصول ایمنی ممکن است دچار برق گرفتگی گردند نیاز است تا مواردی را برای انجام کار ایمن رعایت نمایند.

برای ایمنی بیشتر نیاز است تا از کنار هم قرار دادن سیم های مختلف خودداری کرده و آنها را به صورت جدا از هم قرار دهید. به هیچ عنوان در موقع لوله گذاری از لوله های شکسته شده استفاده نکنید. دقت کنید تا سیم های رنگی را به صورت درست وصل

کرده و رابطه درست آنها با کلیدها را رعایت نمایید.

در حمام و دستشویی از حباب های شیشه ای استفاده کنید، همچنین نیاز است تا در این مکان ها از پریز ضد آب استفاده گردد. در هنگام سیم کشی تلفن لازم است تا کاملا توجه نموده تا سیم تلفن و برق از هم جدا بوده و از یک لوله عبور داده نشوند. در

هنگام نصب کلید و پریزها از قطع بودن فیوز اطمینان حاصل کرده و موارد ایمنی را به صورت کامل رعایت نمایید.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه