نکات مهم در سیمانکاری که باید بدانید!

نکات مهم در سیمانکاری که باید بدانید! سیمان یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در انواع پروژه‌ های عمرانی و ساخت ‌و ساز می ‌باشد که از زمان‌ های بسیار قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. افرادی که می ‌خواهند با سیمان کار کنند باید مهارت کافی به‌ خصوص برای استفاده از سیمان در ساخت انواع نماهای ساختمانی را داشته باشند. امروزه اشکال بسیار زیبایی با سیمان به ‌عنوان نماهای ساختمان درست می ‌کنند که نمایی خارق ‌العاده و چشم ‌نواز ایجاد می ‌کند.

همچنین از سیمان به‌ عنوان یک چسب اتصال ‌دهنده مصالح دیگر مانند دیوارهای سنگی به آجری استفاده می ‌کنند. آگاهی نسبت به نکات مهم و اجرایی سیمان باعث می ‌شود به بهترین نحو از این مصالح برای پروژه مورد نظر استفاده کنیم و بعداً دچار اشکالاتی مانند ترک و ریزش سیمان‌ ها نشویم.

 

نکات مهم در سیمانکاری که باید بدانید!

مراحل سیمانکاری نما ، دیوار و سقف

1.صاف کردن سطح کار

قبل از آنکه بخواهیم سطح جایی را سیمان بکشیم در ابتدا باید آن سطح را کاملا صاف کنیم. صاف کردن سطح قبل از سیمان کاری هم موجب گرفتن نتیجه ی بهتر میشود و هم موجب افزایش سرعت کار میشود. در این مرحله بیشتر برجستگی هایی که امکان دارد از کارهای قبل بر روی دیوار باقی مانده باشند از بین میروند.

2.کروم بندی یا کروم کشی

کروم بندی یا کروم کشی به وسیله ی شاقول و ریسمان انجام میشود. با استفاده از این روش ضخامت اندود سیمان را یکدست میکنند. در نتیجه از شکم زدگی یا تورفتگی بعد از اتمام سیمان کشی جلوگیری میکند. برای کروم بندی ابتدا ریسمان را روی لبه ی دیوار آویزان میکنند و سپس فاصله ی بین نخ و دیوار را با سیمان پر میکنند. کروم بندی را به فصله ی دو متر به دو متر انجام میدهند تا کل دیوار تکمیل شود. در مرحله ی آخر بین هر دو کروم را سیمان کشی میکنند.

3.روش تهیه ملات سیمانی

پس از آنکه کروم ها خشک شدند سیمان کشی را آغاز میکنند. برای سیمان کشی از ماسه نرم یا پودر سنگ ، آب و سیمان استفاده میکنیم. متناسب با مقدار حجم کار ، سیمان کشی را به دو روش دستی یا ماشینی انجام میدهند. نسبت این مواد حتما باید رعایت شود و اگر رعایت نشود ملات خوبی به دست نمی آید. این نسبت به این گونه است که معمولا سه برابر سیمان ، ماسه میریزیم اما مقدار آب و سیمان باید برابر باشد.

4.آسترکشی

آستر به یک لایه ی نازک از سیمان میگویند. این لایه را به گونه ای روی دیوار میزنند تا تمامی درزهای آن را بپوشاند و سطحی صاف و یکنواخت ایجاد کند.

5.لایه ی دوم سیمان یا لایه ی اصلی

پس از آنکه آسترکشی را انجام دادند نوبت به زدن لایه ی اصلی سیمان میرسد که باتوجه به کروم ها باید در تمامی نقاط به صورت یکدست و یکسان زده شود تا نتیجه ی کار خوب و مطلوب باشد. سپس پس از این کار لیسه کشی را انجام میدهند تا سطحی یکدست و صاف با سیمان ایجاد شود. معمولا لیسه کشی را تنها برای نماهایی انجام میدهند که قرار است نمای اصلی آن سیمان باشد.

 

انواع نماهای سیمانی ساختمان

  • نمای ماهوتی و تگرگی

برای این نوع نما باید از پوششی با ضخامت 2 سانتی ‌متر ملات سیمان، خاک‌ سنگ و پودر سنگ استفاده کنید که همگی آن ‌ها بعد از مخلوط شدن با استفاده از دستگاه دوغاب پاش روی نمای تخته ماله‌ ای زده می ‌شود. دقت کنید که اگر در این نوع از نما از مصالح درشت ‌دانه استفاده کنید سطحتان بسیار ناهموار می ‌شود که به آن مدل تگرگی می‌ گویند؛ اما در صورتی ‌که از مصالح با دانه ‌بندی ریز استفاده نمایید ناهمواری نما کمتر است که به آن نمای ماهوتی می ‌گویند.

  • نمای چکشی یا تیشه ‌ای

برای نمای چکشی از دولایه استفاده می ‌کنند. لایه اول شامل آستری به ضخامت 2 سانتی‌ متر است که از ملات ماسه و سیمان ‌سفید یا سیمان رنگی ساخته می ‌شود. سپس لایه دوم روی آن از ملات موزاییک است که دارای ضخامت 1.5 سانتی‌ متری می ‌باشد. لایه دوم را که با ماله می ‌کشند، بندهایی دارد که با شیشه پر می‌ شود و بعد از خشک شدن حالت تیشه ‌ای به خود می‌ گیرد.

  • نمای سیمانی آبساب و موزاییک شسته

این نوع نماها نیز از دو لایه تشکیل می ‌شوند که لایه اول آن‌ ها شامل ملات ماسه و سیمان‌ سفید یا سیمان رنگی است و ملات دوم همان ملات موزاییک می ‌باشد؛ اما روش انجام کار در آن متفاوت است. برای اجرای نمای آبساب قبل از این ‌که سطح کار کاملاً خشک شود دوباره آن را با آب خیس کرده و با برس ‌های خاصی آن را می‌ سابند تا زمانی که مصالح سنگی مشخص شود. اگر این کار به‌ قدری ادامه پیدا کند که سطح نهایی مانند موزاییک صاف و صیقلی شود به آن نمای موزاییک شسته نیز گفته می ‌شود.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه