استادکار تاسیسات، چگونه بدون افزایش مصرف گاز زمستان گرم داشته باشیم؟

با رسیدن فصل سرما همه به دنبال پیدا کردن راهی برای گرم کردن خانه خود هستند اما گرم کردن خانه به چه قیمتی؟ این روزها استفاده از وسایل گرمایشی گازی و الکتریکی هزینه‌های بسیار زیادی را به دنبال دارد و علاوه بر این هدر رفت انرژی و گرما نیز از خانه بسیار زیاد است به همین علت باید به دنبال راه‌حلی کم هزینه و صرفه جویی در انرژی نیز باشیم. در این مطلب از استادکار می‌خواهیم چند ترفند ساده و البته کاربردی برای حفظ گرما در خانه را به شما آموزش دهیم تا تجربه داشتن یک زمستان گرم بدون افزایش مصرف گاز را داشته باشید، پس با ما همراه شوید.

چگونه با صرفه جویی در انرژی، زمستان گرم را به خانه بیاوریم؟

این روزها تمام خانه‌ها و آپارتمان‌ها مجهز به انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی از جمله رادیاتور، شومینه، سیستم گرمایشی از کف و … هستند. اما تصور کنید که استفاده از چنین وسیله‌هایی به مدت طولانی برای سه ماه زمستان چه هزینه‌های سرسام آوری را به دنبال دارد و یا برای یک لحظه فکر کنید گاز یا برق منزل شما قطع شود، آن موقع چگونه خود را گرم خواهید کرد؟! به همین خاطر است که بایستی با ترفندهای مختلف کم هزینه برای داشتن زمستان گرم آشنا باشید.

  • درزها و شکاف‌ها را بپوشانید

یکی از راه‌حل‌های بسیار عالی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و گرم نگه داشتن فضای خانه پوشاندن درزهای در و شکاف‌های پنجره است. شاید در نگاه اول درزها و شکاف‌ها بسیار ناچیز و جزئی به نظر برسد اما توده بسیاری از هوا در اثر همین شکاف‌ها رد و بدل می‌شود. برای پوشاندن شکاف‌ و درزها می‌توانید از درزگیرهای مخصوص استفاده کنید.

  • از پرده ضخیم استفاده کنید

برای جلوگیری از جریان رد و بدل شدن هوای درون خانه و خارج از خانه بهتر است از یک حفاظ بسیار خوب مانند پرده ضخیم استفاده کنید. هر چه پارچه پرده شما ضخیم‌تر باشد میزان حفاظت آن از گرمای درون خانه بیشتر خواهد بود. حال اگر پرده‌های شما نازک است پیشنهاد می‌کنیم هنگام شب که هوا سردتر است یک پارچه ضخیم را بر روی پرده‌ها آویز کنید تا تبادل جریان هوا کاهش یابد.

  • پنجره دو جداره بسازید

همانطور که می‌دانید پنجره‌های دو جداره در صرفه جویی انرژی بسیار موثر هستند. حال اگر خانه شما مجهز به پنجره دو جداره نیست با یک ترفند ساده می‌توانید با ساخت پنجره دو جداره زمستان گرم را تجربه کنید. برای این کار می‌توانید از انواع نایلون به خصوص نایلون‌های حباب‌دار استفاده کنید. با چسباندن نایلون بر روی پنجره، خاصیت دو جداره بودن به دست می‌آید.

  • لباس‌ها را در خانه خشک کنید

یکی از ترفندهای داشتن زمستان گرم در خانه، ایجاد رطوبت در کنار گرما است. برای ایجاد رطوبت در فضای خانه راه‌حل‌های مختلفی مانند استفاده از دستگاه بخور وجود دارد. اما شما با یک ترفند ساده و کم هزینه نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. شما می‌توانید یک قسمت از خانه را به خشک کردن لباس‌ها اختصاص دهید. با پهن کردن لباس‌های خیس بر روی خشک‌کن‌های مخصوص رطوبت رسانی در فضای خانه شکل می‌گیرد.

  • از موکت استفاده کنید

اگر خانه شما مجهز به سیستم گرمایش از کف نیست و در روزهای سرد معمولا بسیار سرد است می‌توانید از انواع فرش پشمی یا موکت استفاده کنید. موکت یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای پوشش کف در زمستان است. امروزه تنوع در مدل و رنگ‌های موکت به اندازه فرش‌ها زیاد است پس بهتر است با انتخاب یک رنگ و مدل بسیار زیبا تمام کف خانه خود را برای تجربه زمستان گرم، موکت کنید.

  • از ورق آلومینیوم در پشت رادیاتور استفاده کنید

ورق آلومینیوم کاربردهای زیادی دارد. یکی از کاربردهای آن که برای داشتن زمستان گرم می‌توان از آن استفاده کرد قرار دادن یک ورق آلومینیوم پشت شوفاژ برای ایجاد گرمای بیشتر است. ورق آلومینیوم کمک می‌کند تا گرمای بیشتری در فضا ایجاد شود و به عنوان یک عایق حرارتی مانع خروج گرما نیز می‌شود.

  • لباس گرم بپوشید

و در آخر، یکی از ترفندهای لازم برای داشتن زمستان گرم، پوشیدن لباس گرم و جوراب پشمی در خانه است. داشتن پوشش گرم در زمستان به صورت یک عایق حرارتی عمل می‌کند و باعث حفظ کردن گرمای بدن شما می‌شود. علاوه بر این با داشتن فعالیت و نوشیدن نوشیدنی‌های گرم می‌توانید خود را گرم نگه دارید تا از وسایل گرمایشی کتر استفاده کنید.

 

سخن آخر

بسیاری از افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی درباره صرفه جویی در مصرف انرژی ناچارا در فصل هایی مانند زمستان متحمل هزینه‌های گزافی به خاطر استفاده زیاد از گاز و برق می‌شوند. این در حالیست که شما با داشتن کمی آگاهی و اطلاعات مانند نکاتی که در این مطلب بیان شد می‌توانید علاوه بر تجربه یک زمستان گرم و دلپذیر در کنار خانواده خود هزینه‌های مصرف انرژی خود را نیز کاهش دهید.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه