استادکارآسفالت چیست و چه کاربردی دارد

سلام به همه دوستان سایت سلام استادکار ، امروز در نظر داریم در راستای استادکار تخصصی آسفالت کار صحبت کنیم ، با ما همراه باشید.

آسفالت چیست ؟

ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.

آسفالت گرم اختلاطی است از قیر گرم و سنگدانه های خرد و دانه بندی شده به همراه فیلر که آن را در کارخانه آسفالت و در حالت گرما گرم در شرایط معین و حرارت مشخص و تعریف شده باهم ترکیب شده حاصل میگردد .

در همان حالت گرم بر روی سطوح مانند بیس و ساب بیس و یا رویه های بتنی حمل و پخش و پروفیله و کوبیده می شود.
نسبت ترکیب این مواد با همدیگر به کاربرد و نوع مصرف و ضوابط طراحی آن بستگی دارد.

همچنین ضخامت لایه ای هم که قرار است اجرا شود در این ترکیب موثر است از خصوصیات آسفالت گرم دوام طولانی و توان باربری و سرعت عمل آن در عبور ترافیک می باشد بیشتر از 90 تا 95 درصد وزن مخلوط آسفالتی را مصالح سنگی شامل میگردد. از آزمایش مارشال و براساس استاندارد ASTM D1599 برای تهیه طرح آسفالت استفاده میگردد.
استفاده از آسفالت گرم هیچ گونه محدودیتی در راه های مختلف ندارد.

از آسفالت گرم در ساخت رویه راه ها و فرودگاه ها و پشت بام های ساختمان ها استفاده می شود.
آسفالت به فرانسوی به معنی قیر هم بکار میرود اما در کشور ما منظور از آسفالت بتن آسفالتی است که از واژه ای از یونان باستان گرفته شده است.
برای ایجاد عایق رطوبتی و حفاظت از پشت بام ساختمان می توان از این محصول استفاده کرد هرچند آسفالت برای سقف ساختمان دوام بیشتر دارد اما وزن آن نسبت به ایزوگام و قیر و گونی بیشتر است

 

جستجو پیشرفته استادکار آسفالت کار در سایت سلام استادکار کلیک کنید

 

آسفالت کاری

مراحل عملیات آسفالت کاری که اجرای صحیح هر کدام از آنها، نیازمند رعایت استاندارهای تعیین شده است و دقت بالا در انجام عملیات می باشد.

در غیر این صورت سطح آسفالت شده کیفیت و ماندگاری بالای خود را نخواهد داشت و قطعا، بعد از مدتی شاهد ترک خوردن و جدا شدن بخش های مختلف آن از هم خواهیدشد.

 

۱ زیرسازی از مراحل آسفالتکاری :

مراحله زیرسازی یا آماده سازی سطح مورد نظر برای اجرای عملیات آسفالت کاری، اولین قدم در آسفالتکاری یک خیابان، جاده و یا هرجای دیگر می باشد.

برای اجرای این بخش مصالح مختلفی لازم است مثل شن و سنگ ریزه مخصوص، سطح مورد آسفالتکاری را پوشانده و به وسیله گریدر صاف کنند.

سپس با آب‌پاشی سطح و عبور غلتک از روی آن، سطح جاده یا خیابان مورد نظر برای مرحله بعدی آماده  شود.

مراحل زیر سازی

. رفع پستی و بلندی ها با خاک ریزی و خاکب رداری

. عملیات آسفالت ریزی در شرایط آب هوای مناسب باید صورت بگیرد

به عنوان مثال روزهای خیلی سرد و روزهایی که دارای رطوبت بالا هستند برای آسفالتکاری مناسب نخواهند بود و اجرای آسفالتکاری در این روزها نباید صورت بگیرد .

نکات زیر سازی :

در زیرسازی خیابان‌ها، راه ها و جاده ها مواردی هستند که شرکت پیمانکار باید آن ها را تحت نظر مستقیم  قرارداد.

مهم ترین آنها عبارت اند است:

    • میزان رطوبت
    • استحکام و میزان قدرت پیوند با قیر
    • مقاومت در مقابل ضربه
    • مقاومت در مقابل صیقلی شدن
    • مقاومت در مقابل سایش

۲ قیرپاشی از مراحل آسفالتکاری:

قبل از اجرای آسفالت روی سطح زیر سازی شده جهت چسباندن دو لایه به هم نیاز به لایه نازکی قیر پاشی می باشد.

این لایه نازک قیری به منظور آب بندی کردن سطوح غیرآسفالتی است و بستن منافذ آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت همچنین در ایجاد چسبندگی بهتر آسفالت نیز موثر می باشد.

حدود وزن قیر مورد مصرف در لایه اندود نفوذی حدود ۰.۵ کیلو تا ۱.۵ کیلوگرم در متر مربع است.

انجام این مرحله نیازبه دقت بالا، دمای خاص و رعایت استانداردهای لازم را دارد.

پس از انجام عملیات قیرپاشی حداقل باید ۲۴ ساعت صبر کرد تا قیر ها به داخل نفوذ کرده و مواد فرار آن خارج شود و سطح خشک شود در غیر این صورت عبور کامیون های آسفالت کاری موجب بلند شدن آن حواهد شد.

اگر امکان صبر وجود ندارد می توان زیر چرخ کامیون ها را به وسیع آسفالت گندم پاش کرد.

 

گندم پاش کردن با آسفالت چیست؟

منظور از گندم پاش کردن با آسفالت این می باشد که یک یا چند تن از کارکنان در شرکت راه سازی با بیل دستی های خود سعی یه پخش کردن آسفالت ( همانند پخش کردن گندم) کرده به طوری که اندود های قیری به وسیله چرخ کامیون ها جمع نشود.

 

۳ مرحله آسفالتکاری از مراحل آسفالتکاری :

پس از آماده سازی سطح و قیرپاشی آن، نوبت به مرحله اصلی  خواهد رسید یعنی آسفالتکاری.

این بخش خود دارای دو مرحله می باشد.

در مرحله اول مقداری از آسفالت را به وسیله فینیشر روی سطح قیر ریخته و پخش می کنیم .

به اين لایه پخش کرده توسط دستگاه فینیشر آستر می گویند.

در مرحله دوم، لایه دوم به نام روکش اصلی را بر روی آستر کار قرار داده و خیابان را برای مرحله نهایی آماده خواهند کرد.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه