تخریب بتن با پیکور چیست و چه کاربردی دارد

امروزه از ابزارهای متعددی برای تخریب و کندن بتن استفاده می شود. تخریب بتن با پیکور ، هیلتی ، مته ، و ابزارهای ضربه ای که به صورت برقی، هیدرولیک، پنوماتیک یا بنزینی هستند از روش های معمول می باشد. این موارد روش های معمول برای تخریب ساختمان ، تخریب آسفالت جاده ها و به طور کل، تخریب سازه هاست. از نتایج استفاده از ابزارهای فوق می توان به ایجاد ترک های مویی و ترک های عمیق در سازه عنوان نمود که موجب عدم کارایی آن در سازه های حساس شده است. بسیاری از تخریب بتن ها در صنعت ساخت و ساز، اصلاح بتنریزی، اصلاح نقشه و یا نوسازی است. در چنین شرایطی به وجود آمدن ترک در سازه موجب خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد .

تخریب بتن با پیکور

چکش برقی یا چکش هیدرولیکی که برای تخریب بتن و کندن آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد با نام های تجاری هیلتی و پیکور شناخته می شوند. چکش برقی به دلیل قیمت ارزان و کوچک بودن بسیار مورد علاقه پیمانکاران می باشد. تخریب بتن با پیکور برای سازه هایی که اهمیت بالایی ندارد ابزار مناسبی است ولی در مورد اغلب سازه ها به دلیل مشکلات مهم و اساسی که به وجود می آورند، به هیچ وجه توصیه نمی شود:

– ایجاد ترک در سازه
– دفرمه کردن میلگردها در بتن مسلح
– نیاز به بازسازی سطح جهت ترمیم، پس از تخریب بتن با پیکور

مهمترین ایراد روش ضربه ای، ایجاد میکرو ترک در سازه هاست. ترک ایجاد شده امکان نفوذ یون های مضر را افزایش داده و موجب ایجاد عیوب در فواصل نزدیک تر می گردد. از طرفی ترک ها از مقاومت فشاری بتون کاسته و سازه را نا ایمن می گرداند. دومین ایراد چکش برقی دفرمه کردن و غیر قابل استفاده کردن میلگردها و آرماتوربندی سازه است. این ایراد برای مواقعی که قصد ترمیم بتن پس از تخریب آن وجود دارد بسیار مهم می باشد.

تخریب بتن مسلح

تخریب بتن مسلح با توجه به میزان تسلیح و آرایش آرماتورهای داخل بتن می تواند با دشواری هایی رو به رو باشد. همچنین با توجه به اینکه بتن مسلح در سازه ها کاربرد اساسی دارد، تخریب آن می تواند مشکلاتی ایجاد نماید که از مهم ترین تاثیرات آن می توان به از بین رفتن یکپارچگی سازه، وارد شدن آسیب به المان های دیگر، ایجاد ارتعاش در المان های سازه ای و یا ایجاد مشکل برای کل سازه و … اشاره نمود.

جدای از دشواری های اجرای این فرآیند، رعایت نکات ایمنی در تخریب بتن مسلح اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که قسمتی از بتن که تخریب می شود، هرچند بسیار کوچک باشد، نقش سازه ای دارد و تخریب و حذف آن می تواند باربری سازه را با مشکل رو به رو نماید. به همین دلیل فرآیند تخریب باید با تکیه بر دانش و تجربه کافی و همچنین رعایت نکات ایمنی انجام شود. بهره گیری از متخصصان در این زمینه می تواند به دست یافتن به این اهداف کمک قابل توجهی نماید که برای این منظور می توانید با کارشناسان دفتر فنی هیلتیران در تماس باشید.

مسائل ایمنی در تخریب بتن

یکی از مهم ترین مسائل در مورد تخریب بتن، مسائل ایمنی و رعایت آن ها است. علاوه بر آن که در مورد هر یک از روش های مورد استفاده برای تخریب بتن، الزامات ایمنی خاصی وجود دارد که باید آن ها را رعایت نمود اصول و الزاماتی کلی نیز وجود دارد که در همه روش ها باید مورد توجه قرار گیرند:

  • در انتخاب پوشش مناسب دقت شود. لباس مورد استفاده نباید بیش از حد آزاد باشد و ایجاد مشکل نماید. همچنین استفاده از کلاه، عینک و دستکش مناسب در روش های مختلف الزامی است.
  • در روش هایی که ایجاد آلودگی در آن ها زیاد است حتما باید از ماسک استفاده شود.
  • در مورد وسایلی مانند پیکور که کار با آن ها با لرزش های شدید همراه است، دستکش های مورد استفاده باید مخصوص باشند.
  • استفاده از کفش مناسب الزامی است.
  • در هنگام برش و جداسازی قطعات بزرگ بتنی مانند جدا کردن یک تیر یا ستون باید پایداری کل سازه در نظر گرفته شود و در صورت لزوم از المان های سازه ای کمکی و موقت استفاده شود.
  • در هنگام حمل و نقل قطعات تخریب شده و قطعاتی که به صورت یکپارچه بریده شده اند، ایمنی عابران و افراد حاضر در محیط باید با دقت بالایی رعایت شود.
  • و …

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه