تابلو برق چیست و چه کارایی دارد ؟

در گذشته خطرات ناشی از عوامل محيطی و مشکلات ناشی از نصب تجهيزات و پديده‌هايي مانند اتصال کوتاه در تجهيزات الکتريکی به وجود آمده است، پس به این دلیل ضرورت افزایش ايمنی بیش از پیش احساس می‌شد.

بدین ترتیب متخصصان تابلو برق را طراحی و به بازار عرضه کردند.

البته از جمله عوامل دیگری که ضرورت و اهمیت تابلو برق را به ما یادآور می‌شود این است که تمامی قسمت‌های برق دار در دسترس اپراتور قرار می‌گرفتند.

سازندگان و متخصصان را بر آن داشت تا در صدد افزایش ایمنی باشند.

از اين رو آن‌ها تابلو برق را به شکل یک محفظه بسته طراحی کردند تا تجهيزات داخل آن غير قابل دسترس باشند.

این محفظه بسته تجهیزات الکتریکی را در بر می‌گیرد.

البته لازم است بدانید که تابلو ها بسته به نوعشان می‌توانند دارای تجهیزات پنیوماتیک مانند شیرهای برقی ، کمپرسور و ….نیز باشند.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از تابلو برق برای آشنایی با تابلو برق داشته باشیم می‌توانیم بگوییم تابلو برق همان کنتور برقی که در منزل وجود دارد، است.

همان طور که می‌دانید کنتور برق در کارخانه‌ها برای ورودی برق کافی نیست و به همین دلیل جهت مدیریت، ارتقاء و کنترل و حفاظت استفاده از تابلو برق ضروری به نظر می‌رسد.

تابلو برق در واقع یک محفظه فلزی یا غیرفلزی است که تمام فیوزها، کلیدهای حفاظتی قطع کننده، قطعات نمایشگر، تجهیزات کنترلی و سیم کشی داخلی در آن جای دارد. تابلو برق ها در دو مدل روکار و توکار در ساختمان ها و مراکز صنعتی یا تجاری نصب می شوند.

معمولاً طراحی تابلو برق ها یک کار تخصصی است که شرکت های مهندسی آن را بر طبق استانداردهای بین المللی و داخلی انجام می دهند.

 

جستجو استاد کار نصاب تابلو برق

انواع تابلو برق

  • تابلو برق مدل فیکس یا ثابت (Fix)

    1. تابلو برق های ایستاده چند منظوره یا Multi-purpose: این تابلو برق ها به شکل ایستاده قرار می گیرند و تجهیزات کنترل قدرت درون آن ها قابل نصب است به همین منظور به آن ها تابلو برق های چند منظوره گفته می شود.
    2. تابلو برق های دیواری یا Wall Mounting: تابلو برق های دیواری به دو گروه تابلوهای روکار و توکار تقسیم بندی می شوند.
    3. تابلو برق های Rack یا قفسه بندی شده: تابلو برق های رک دارای بخش بندی و قفسه بندی داخلی هستند و اغلب از آن ها به منظور نصب محفظه های کنترل و مخابراتی استفاده می شود.
    4. تابلو برق های Swing: از خانواده تابلو برق های رک هستند با این تفاوت که یک در شیشه ای متحرک دارند و به همین دلیل تجهیزات نصب شده در آن ها از بیرون قابل رؤیت است.
  • تابلو برق های مدل کشویی

    1. تابلو برق های کنترل موتور یا Motor Control Center: این تابلو برق ها به منظور کنترل موتور و به صورت کشویی طراحی و ساخته می شوند و به همین دلیل بسیار گران قیمت هستند.
    2. تابلو برق های مرکز قدرت یا Power Center: این تابلو برق ها در واقع تابلوی توزیع هستند و برای تابلو برق های کنترل قدرت استفاده می شوند و می توانند چندین تابلوی کنترل قدرت را تغذیه کنند. در این تابلوها از کلیدهای هوایی استفاده می شود.
    3. تابلو برق های مدولار: این تابلو برق ها، مدل پیشرفته تابلو برق های ثابت ایستاده هستند و در آن ها هر فیدر به صورت یک مدول در تابلو نصب می شود و توسط یک صفحه فلزی از فیدر پایینی و بالایی منفک می شود. این تابلو برق ها از نظر مدل دسترسی به سر کابل، به دو گروه تقسیم بندی می شوند: دسترسی از پشت و دسترسی از جلو.

 

جستجو استاد کار نصاب تابلو برق

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه