استاد کار نجاری و وظایف شغل نجار

استاد کار نجاری و وظایف شغل نجار

نام دیگر نجاری درودگری می‌باشد. نجاری به دلیل تکنیک‌هایی که هنگام کار با چوب از آن استفاده می‌شود یکی از پرکاربردترین تجارت های ساختمان می‌باشد.

نجاری یکی از قدیمی‌ترین شغل‌ها در جامعه می‌باشد. نجار کسی است که با چوب وسایلی که افراد نیاز دارند را می‌سازد و در محل مورد نظر نصب می‌کند که این وسایل می‌توانند انواع درب و پنجره، مبل و… باشد.

شغل نجاری در واقع هنر کارکردن با چوب است. این شغل با خطراتی همراه می‌باشد از جمله گرد و غبار، صداهای بسیار زیاد، آسیب های چشمی و دستی و… بنابراین باید در حین کار کردن از لباس‌های ایمنی و ماسک‌های چند لایه‌ مخصوص استفاده کرد.

یکی از فایده‌های شغل نجاری این است که افراد در همه جای جهان می‌توانند از این شغل درآمد کسب کنند زیرا همه افراد به کارهایی که با چوب به وسیله نجار ساخته می‌شوند احتیاج دارند.

در کشور ایران باتوجه به استقبال زیاد افراد از وسایل چوبی مانند دکوراسیون منازل، کار نجاری پررونق می باشد.

انواع خدمات نجاری

ساخت کمد دیواری، ویترین، کتابخانه، دکوراسیون داخلی، میزغذاخوری، میز آرایش، میز تحریر، دیوارکوب و پارتیشن، تخت خواب، میز تلویزیون و… می باشد.

تاریخچه شغل نجاری

تاریخچه نجاری بسیار طولانی می‌باشد یعنی از زمانی که انسان ها یاد گرفته‌اند با چوب کار کنند.

در واقع چوب یکی از عناصر قدیمی در طبیعت می‌باشد و زندگی انسان ها از همان ابتدا با چوب درگیر بوده و به این صورت می‌توانیم تاریخچه شغل نجاری را به زمان های بسیار دور نسبت دهیم.

اگر بخواهیم به سراغ اولین کتاب های آموزش نجاری برویم، متعلق به دو هزار سال پیش بوده در واقع زمانی که خیلی از موارد کار با چوب به وجود نیامده بود و انسان ها اطلاعاتی در مورد آن ها نداشتند.

در این کتاب ها تصاویری از مبل‌های چوبی از زمان مصری‌ها وجود داشته و هنر نجاری بعد از مصر به کشورهای چین، بابل و ایران راه یافته است.

نجاری در دنیای امروز با گذشته متفاوت می‌باشد و نسبت به گذشته پر رونق تر شده است زیرا از دستگاه‌های مختلف برای ساخت وسایل چوبی استفاده می‌شود.

وظایف نجار

نجار باید هر نوع وسایل چوبی را طراحی کند.

قطعات چوبی را سرهم کند.

وسایل چوبی ساخته شده را نصب کند.

برای وسایلی که طرح‌های مختلفی دارند چوب‌های مناسب انتخاب کند.

در ساختن کامل دکوراسیون داخلی با چوب مهارت داشته باشد.

دقت و توجه به جزئیات و توانایی و مهارت کار تیمی از مهم ترین وظایف نجار می‌باشد.

توانایی هماهنگی کار بین چشم ودست را داشته باشد.

از معایب و مزایای کار نجاری آگاه باشد.

مسلط بر انجام کارهای عملی باشد.

از توانایی مدیریت برای سازماندهی در کارهای مربوط به کارگاه برخوردار باشد.

برای ساختن انواع وسایل چوب ها را بتوانند برش و شکل دهد.

دکورهای داخلی را برای بانک ها، مغازه ها، ساختمان‌های عمومی بتواند بسازد.

چوب مناسب را برای وسایلی که می‌خواهد بسازد، بشناسد.

والا موندم چی میرسه به اینا انقد حرص میخورنمهارت و دانش مورد نیاز شغل نجاری

مهارت های ریاضی

نجار باید در حین انجام کار در اندازه گیری وسایلی که قرار است برش دهد دقیق باشد و کار را باید بر حسب میلیمتر انجام دهد و این کار داشتن مهارت ریاضی بسیار بالایی را می طلبد.

قدرت و استحکام

یک نجار باید از پس کارهای سخت برآید مثلا در صورت لزوم و در برخی مواقع بتواند از داربست بالا برود، خم شود و اجسام سنگین را بلند کند.

ارتباط با مشتری و همکاران

شغل نجاری نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر یک کار گروهی به شمار می رود.

مثلا نجار در یک مجتمع کار می‌کند و افراد دیگر مانند لوله کش و برق کار هم مشغول کار خودشان هستند نجار باید با آن ها تعامل داشته باشد و همکاری کند.

و به طور کلی شاد و خوش برخورد بودن به نجار کمک می‌کند تا روابط خوبی با مشتری داشته باشد و به این صورت یک تجارت طولانی و موفقیت آمیز در شغل خود دارد.

خلاقیت

خلاقیت یکی از مواردی می‌باشد که نجار باید این مهارت را داشته باشد.

خلاقیت زمانی به وجود می آید که شخص با ابزار محدود، هنر خود را در این شغل نشان دهد و با درست کردن یک وسیله‌ی چوبی حس خوب طبیعت را به افراد انتقال دهد.

آن تایم بودن

بتواند در زمان تعیین شده محصول تولید شده را به مشتری تحویل دهد زیرا در دنیای امروزی، زمان حرف اول را می‌زند.

برش

برش چوب‌ها به طور دقیق و منظم مهارتی است که با تمرین زیاد و دقت کافی به دست می‌آید و در پایان کار، زیبایی بسیار زیادی به ارمغان می‌آورد.

میزان درآمد نجار

درآمد نجارها با توجه به مهارت و تجربه‌ای که از این کار دارند متفاوت می‌باشد. هرچه افراد ماهرتر باشند و سفارشات بیشتری بگیرند درآمد بیشتری خواهند داشت.

اگر افراد به طور وسیع و در کارگاه‌های بزرگ کارکنند نسبت به افرادی که در کارگاه‌های کوچک کار می‌کنند، در آمد بیشتری دارند.

درکشورهایی مانند کانادا شغل نجاری بازار کار بسیار خوبی دارد و کشورهای مختلف میزان درآمدشان از این شغل متفاوت می‌باشد.

اگرنجارها در شبکه‌های مجازی کسب و کار خود را به نمایش بگذارند و به مشتریان معرفی کنند و تمامی نمونه کارهای خود را به اشتراک بگذارند می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند.

شخصیت های مناسب این شغل

نجاران به دلیل این که در صنعت چوب فعالیت دارند دارای اطلاعات فنی خوبی می‌باشند و به راحتی می‌توانند با تمام ابزارهایی که برای کار نجاری استفاده می‌شود کار کنند.

برای انتخاب هر شغلی افراد باید ویژگی‌های شخصیتی خود را بررسی کنند و بشناسند.

افرادی که مناسب شغل نجاری می‌باشند دارای ویژگی های شخصیتی ISFP، ESTP، ISTP، ESFP هستند.

ISFP: افراد با این تیپ شخصیتی، کار کردن با دست را دوست دارند و حواس پنجگانه خود را به کار میبرند.

ESTP: افراد با این تیپ شخصیتی به خوبی می‌توانند با ابزار کار کنند و از ابزارهایی که به مهارت فنی احتیاج دارند اطلاعات کافی دارند. این افراد بیشتر به صورت مستقل کار می‌کنند.

ISTP: افراد با این تیپ شخصیتی از مشاغلی همچون نجاری که دارای ظریف کاری هستند لذت می‌برند و به اجزا با دقت نگاه می‌کنند و به جزئیات بسیار توجه می‌نمایند.

ESFP: این نوع از افراد از این که هنر خو

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه